Op de trein

twee vrouwen slaan een praatje, ze zijn net opgestaan maar kennen elkaar niet. "Er waren al problemen daar en toen veranderde het per...

twee vrouwen slaan een praatje, ze zijn net opgestaan maar kennen elkaar niet.

"Er waren al problemen daar en toen veranderde het perron..."
Ik luister maar half want ik ken dit soort gesprekken.

"U bent niet van hier?"
"Nee, ik kom van Mechelen."
"Ik bedoel, Oost-Europa?"
"Ah zo, ik kom van Polen, ik woon hier al twintig jaar."
"Je hoort het een beetje aan uw Nederlands," verklaart ze. "Het gaat nu toch goed in Polen?" De andere vrouw maakt een protesterend geluid. "Ik bedoel, ze werken zo hard... het gaat er beter."
"Maar de regering is zo rechts..." reageert de Poolse vrouw. De andere vrouw schudt het hoofd. "Ja, een regering kan zelden goed doen voor iedereen. Ze hebben zo afgezien, die Polen, ik snap wel dat ze dit nu willen beschermen..."
"Maar onze geschiedenis is er altijd één van solidariteit geweest, nu is dit compleet verdwenen," probeert de vrouw nog voor het gesprek stil valt.


You Might Also Like

0 reacties