Sieff

Het was een beetje een gok om te vertrekken met de trein op de dag dat er een brand was in Brussel Centraal. Ik had enkel het Zuidstation no...

Het was een beetje een gok om te vertrekken met de trein op de dag dat er een brand was in Brussel Centraal. Ik had enkel het Zuidstation nodig maar alle treinen moeten door die noord-zuidas, dus dat is miserie vragen. Mijn eerste trein had wat vertraging en de trein naar de Walen reed perfect op tijd. Dus miste ik mijn verbinding en liep ik een uur rond in het station, van het ene perron naar het andere, kijkend naar de coole treinbegeleidster die iedereen te woord stond. "Nee, dit is den andere trein, ze zoeken nog een chauffeur." "Restez cool, Restez zen. Blijf bij de groep, we hebben nog geen trein maar wel al een treinbegeleider."


Ik wou naar Charleroi, omdat ik er anders misschien niet zou geraken, daar bij "les années lumières", de tentoonstelling van Jeanloup Sieff. Tot 7/5 heeft u de kans om te gaan kijken.


Zijn foto's ademen een sfeer van vervlogen tijden. De modellen hebben stijl. Ze kijken soms recht in de camera: "neem me zoals ik ben" of lijken soms compleet ongeïnteresseerd. De sterren van de jaren vijftig- zestig, onbekende vrouwen, soms enkel een lichaamsdeel. Altijd in zwart-wit.



Nadat ik al door de permanente collectie was gegaan ontdekte ik een zaal met nog meer foto's van Sieff. Een reportage uit de Borinage, waarmee hij ook in de prijzen viel. Hier geen glamour, maar wederom sterke beelden.


De voorstelling is echt de moeite, ik ben er twee keer door gegaan om echt alles goed te zien. Misschien beetje klein, maar door de extra ruimte denk ik dat deze tentoonstelling groter is dan de andere tijdelijke tentoonstellingen die ze anders hebben. Bovendien is de permanente collectie ook heel hard de moeite. Veel Belgische fotografen en een mooi overzicht van de 20ste en 21ste eeuw.

You Might Also Like

0 reacties