Mons2015

"Nous aimons faire la grasse matinee..." Ze knipoogt naar me in de spiegel. Het is zaterdagochtend, half elf en ik heb te weinig g...

"Nous aimons faire la grasse matinee..." Ze knipoogt naar me in de spiegel. Het is zaterdagochtend, half elf en ik heb te weinig geslapen. Ik zit bij de kapper, in Mons, omdat het moet geknipt worden en zij dat wel zag zitten.


Ik heb zonder twijfel de meest kitscherige kamer op Airbnb. Maar de engeltjes had ik nog wel kunnen negeren, het geluid van de straat valt moeilijker uit te sluiten. 

Na Namen, Charleroi en Antwerpen was het tijd for the real thing. Mons, culturele hoofdstad gedurende het hele jaar en sommige activiteiten duren ook nog in januari.

Ik ging naar het BAM, museum van schone kunsten. 
Daar loopt een tentoonstelling over Verlaine, een bisexuele schrijver die in Mons in de gevangenis zat. 
Een boeiend verhaal en schitterend in beeld gebracht.
De lijn wordt doorgetrokken met Parade sauvage, de provocerende kunstenaars uit de jaren zestig. Het kwam me over als een ietwat vreemde verzameling met veel verschillende aspecten: sexuele identiteit, kapitalisme, de oorlog in Vietnam,...
In de kelderverdieping was er dan weer mooie fototentoonstelling met fotografen uit Mons over gevangenissen en psychiatrie. Allemaal zwart-wit in beeld gebracht en daardoor vaak aangrijpend.
Maar ook de ruimte draagt bij aan het gevoel.
Ik kon niet aan de verleiding weerstaan om ook nog eens naar "d'entre eux" te gaan. Ik zag de fototentoonstelling eerder in Antwerpen, nu was het slechts twee euro en kreeg ik ook nog instructies over het parcours. 
Ik hoop echt dat Cedric Gerbehaye foto's blijft maken van de mensen die hij ontmoet. 
Het leven in Mons draaide dit weekend rond de kerstmarkt, zoveel was duidelijk. Ik ging naar de creatieve kerstmarkt en vond ook leuke potjes in Creacity. 
Maar ik liep ook gewoon rond in het gezellig historische centrum. Ik was er twee nachten, wat misschien wat te lang was en ik was misschien ook slecht voorbereid. Mons heeft al bij al een goede indruk gemaakt.



You Might Also Like

0 reacties