Het gaat nog tegen je hoofd waaien - verblijdingen

Sinds zaterdagochtend ben ik op zoek geweest naar de uitdrukking die mijn moeder vroeger gebruikte om mijn mateloze vreugde als kind in te t...

Sinds zaterdagochtend ben ik op zoek geweest naar de uitdrukking die mijn moeder vroeger gebruikte om mijn mateloze vreugde als kind in te tomen. Het zal wel iets West-Vlaams zijn; doe maar normaal, val niet te veel op, wees niet te vrolijk... Toen ik zaterdagochtend de telefoon neerlegde snikte ik nog na. Ik besefte dat ik misschien voor het eerst kwaad ben geworden. En hoewel ik niet op de uitdrukking kon komen, vroeg ik me af of ze gelijk heeft. Ben ik te vrolijk geweest? En toen ik dat dacht, werd ik een beetje kwaad op mezelf.


Tijd voor verblijdingen:

1. Ik ben afgestudeerd. Ik heb mooie punten en ik ben trots op mezelf.

2. Vrijdag ben ik naar de voorstelling van Anne Teresa De Keersmaeker in Wiel's geweest. De voorstelling is opgebouwd uit 3 cycli van 3 uur en als publiek mag je binnen en buiten wandelen wanneer je daar zin in hebt. Ze maken muziek en dansen in twee ruimtes. Je beslist zelf waar je gaat zitten of staan.

Op je ticket staat wel een uur vermeld. Als ik wat beter voorbereid was had ik de kaastaart misschien overgeslagen en meteen gaan kijken.
Ik ben twee uur blijven rondhangen en het was ongelooflijk mooi. De ruimte, de dansers, de muziek,...

3. God bestaat en woont in Brussel. Tijd voor Le Tout Nouveau Testament. Het was eeuwen geleden dat ik nog naar de studioskoop ben geweest. Zelfs de laatste edities van het filmfestival kan ik me niet herinneren dat de studioskoop er tussen zat. Maar hij had gelijk, het was een schitterende film en ik ben blij dat hij me mee gevraagd heeft. Altijd leuk om oude vrienden te herontdekken.

3. Een vondst via een facebookgroepje. Een naaitrommeltje uit de jaren dertig. Ik ging het met de auto ophalen en dat was op zich een belevenis. 

Het is een klein stukje kwijt aan een handvat ontdekte ik later en het moet misschien eens opgeschuurd worden. Maar het kan toe en het staat perfect in mijn living.

4. Een muziekfestival met beginnend talent. Ik liet me halverwege op sleeptouw nemen door een facebookvriendin en het zorgde voor een zatte knuffel in het toilet. En veel dansen!

5. Er was een tijd dat ik uren sleet in de Backstage. Ik had er dansles, ging er eten of op terras zitten. Sinds een jaar is het een hippe hostel en ik kon me op het nippertje voor een rondleiding inschrijven.
Ik ontdekte dat ze helemaal boven ter hoogte van de letter D een blogroom hebben waar iedereen kan gaan zitten schrijven. Als ik dat geweten had voor mijn thesis...
De raampjes die 's avonds weer oplichten...
En de lokettenzaal
6. Het was even zoeken naar de Norbertijnerkapel. En ik was niet de enige die nieuwsgierig was...

Wat als je mensen vraagt om te schreeuwen en het aantal decibels beslist wanneer de foto wordt genomen? Sterke beelden, ook nog volgend weekend te zien.

7. En ook al even binnenkijken op wat binnenkort misschien wel een van de hipste plekken van Gent kan worden...


Zonder aarzelen heb ik 7 verblijdingen gevonden, eentje om elke dag van de week te koesteren en nieuwe te ontdekken...

You Might Also Like

5 reacties

  1. Dikke hoera voor puntje 1! Terecht trots!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat doe je mooie, leuke dingen. Gelukkig zijn, mag dat dan niet? Blijven genieten van die mooie, leuke dingen verdien je volgens mij anders wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je kan nooit té vrolijk zijn of teveel van een positieve ervaring hebben. Geniet ervan en laat je het plezier niet ontnemen door zuurpruimen (ook al zijn het goedbedoelende moeders). Je zal er des te meer deugd van hebben om je ze herinneren als je eens niet vrolijk kan zijn. Er zijn te weinig vrolijke mensen op de wereld en ik omarm graag positievelingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het was een verblijding om deze post te lezen. Eigenlijk best een mooi voornemen om elke dag iets te zoeken wat je blij maakt. Moet ik ook wat vaker doen. Bedankt om me er aan te herinneren.

    BeantwoordenVerwijderen