Het is de vrouw

"Ach, weet je, het is de vrouw die kiest. Altijd. Ik kan nu wel zeggen: ik heb voor haar gekozen, en zij heeft voor mij gekozen, maar d...

"Ach, weet je, het is de vrouw die kiest. Altijd. Ik kan nu wel zeggen: ik heb voor haar gekozen, en zij heeft voor mij gekozen, maar de vrouw heeft altijd het laatste woord." Ik moet lachen om deze woorden van mijn grootvader. Hij begrijpt het verkeerd en vertelt waarom hij tot die theorie is gekomen. "Mijn schoonvader vroeg me ooit of ik daar wel eens passeerde en ik zei: ja, omdat ik langs daar moest als ik mijn kameraad met wie ik soldaat was geweest ging bezoeken. Het gebeurde dan wel eens dat zij buiten was, hij was er dan ook bij en zij moet gezegd hebben: "als ik daar keure van heb, dan trouw ik daar mee" toen ik passeerde. En twee à drie jaar later kreeg ze gelijk. Ik kende haar eigenlijk niet, ik kende wel haar zuster, maar van zien he. En ik kan echt zeggen dat ik haar graag gezien heb. En zij mij, want zelfs toen ze zo sukkelde bleef ze in zitten met mij. Op een keer toen ze daar al was en ze eten kwamen brengen, zei ik dat ik nog mijn eten moest gaan klaarmaken en zij zei dat ik niet naar de jonge meiskes mocht kijken. De jonge meiskes, waar haalde ze het uit? Wat zou een man van tachtig nog naar jonge meiskes gaan kijken? Maar die opstandigheid, die koppigheid, dat zat er toen nog steeds in."

You Might Also Like

0 reacties