Er zijn dingen die je beter niet in de trein doet

En voor je er van alles begint bij voor te stellen, ja die dingen doe je beter ook niet in de trein. Maar ik had het over breien. Ik trek mi...

En voor je er van alles begint bij voor te stellen, ja die dingen doe je beter ook niet in de trein. Maar ik had het over breien. Ik trek mij daar meestal niet zo veel van aan maar ik merk wel heel verschillende reacties naargelang de dingen die ik brei op de trein. Sowieso is een groot stuk uittrekken altijd prijs voor blikken vol medelijden, al die tijd, al dat werk etc. Kleurbreien vinden de meeste mensen wel fascinerend, maar het gedoe om de bolletjes wat netjes te houden vinden de meeste toch maar niks. Ajour breien is eigenlijk maar ingewikkeld, zo met die gaatjes. Gewoon jerseybreien op rechte naalden levert bijna altijd wel een opmerking op als "een sjaal?" Rondbreinaalden zijn een beetje een curiositeit maar als je een trui aan het breien bent zien de meesten al snel wat je aan het doen bent en vinden ze dat ergens wel cool. Gewoon rechtbreien op rondbreinaalden is wat anders. Voor het testbreien brei ik op belachelijk dunne naaldjes: 2,5mm. Dat is al geleden van secret of the stole. En het gaat dus niet zo snel vooruit. Ik heb wel al iets bijgeleerd: het breien van een boordje dat dan omgeslagen wordt. Het boordje moet verhinderen dat het werk gaat krullen. Heel simpel eigenlijk: opzetten met een tijdelijke opzet, een aantal rijen breien, een overgangsrij en opnieuw het zelfde aantal rijen breien. Dan begint het prutswerk: de steken van de opzet op een tweede naald zetten en die samen breien met de eerste. Maar het stukje stof is natuurlijk klein en 252 steken is ook niet niks. De conducteur kwam twee-drie keer voorbij en ik zag hem bijna medelijden krijgen.



I always knit on the train while commuting, but there are some things that I probably shouldn't be knitting on the train. Simply because of the reactions you receive from other travellers. Frogging a big part is always prone to pity in their eyes. All that hard work,... Colour knitting is rather fascinating, but keeping the skeins apart is such a fuss. Lace knitting is complicated. Knitting stockinette on straight needles is always for a scarf, if I would believe the remarks I receive. Circular needles are a curiosity. But knitting straight on circulars is different. For the testknittingI use really smaal needles, a 2,5 mm. I haven't used them since the secret of the stole. So it is a rather slow knit. I already learned something: knitting a hem to prevent the work from curling. In fact it is quiet easy: use a provisional cast on, knit some rows, knit a transition row, knit another few rows. Then the fiddly part begins: you have to put the live stitches on a second needle, bend the fabric and knit it together. But the fabric is rather small, and 252 stitches are a lot of stitches. The man on the train who checks your ticket came two or three times and I almost saw the pity in his eyes.



Maar als hij dat toen nog niet had, zou hij het wel gekregen hebben toen bleek dat ik het patroon verkeerd geïnterpreteerd had en het kledingstuk eigenlijk in averechtse jersey moet gebreid worden en het boordje dus eigenlijk ook. Er viel wel een mouw aan te passen, en ik kon het zelfs zo laten maar dan zou ik er mee moeten leven dat mijn boordje anders was. Ik bekeek de foto's eens goed en onder de aanmoedigende woorden van een andere testbreier maakte ik het boordje los, stak het opnieuw op twee naalden, plooide het andersom en breide het opnieuw samen. Alle 252 steken en ik ben best trots op mezelf.

I guess he would have felt my pain if he hard heard I misinterpreted the pattern. The garment is knit in reverse stockinette, so the hem should also be knitted in reverse stockinette. Of course I could have ignored it, but while watching the pictures I realized I had to do it. So with the encouraging words of another testknitter I loosened the hem, put it again on two needles, bend the fabric the other way and knitted the 252 stitches together again. All 252 one of the them. I am a bit proud of myself, yes.

Wat wel leuk is om breien op de trein zijn kabels. Het helpt natuurlijk dat het mode is, dan zijn de mensen al wat meer vergevingsgezind. En natuurlijk mag het ook niet te moeilijk zijn, want kabels zijn soms ook een beetje tricky. De sjaal daarentegen is ideaal, 6 rijen in ribpatroon, 1 rij kabels. De tiener die na haar examens met haar moeder was gaan shoppen in de hoofdstad en de hele reis haar haar zat plat te kammen, hield zowaar even op toen ze mijn kabelnaald zag en fluisterde bijna bewonderend: "zo doe je dat dus..." De twee oudere dames, meisjes van vijftig samen op stap en uitgelaten met dank aan de glühwein vonden het dan weer net iets te hoorbaar ouderwets en tijdverspilling. Al wees de ene vrouw de andere wel op het feit dat zij, die andere dus, dat toch ook nog gedaan had. "Ik wist toen niet beter", antwoordde ze in haar verdediging en opnieuw te hoorbaar. Maar voor allerlei kwade gedachten mijn hoofd konden vullen, werd ik afgeleid door een lief smsje van degene die de sjaal met zoveel flair zal dragen dat die twee oudere dames niet meer uit hun woorden zullen raken.



Knitting cables on the train are rather fun. It helps they are in fashion these days, people are more prone to forgive you knitting them. Of course, they can not be too difficult, because knitting cables can also be a little tricky. The scarf is just perfect: 6 rows of rib knitting, 1 row of cables. The teenage girl that had spend all day shopping with her mom and couldn't stop combing her hair was even a little bit impressed. I heard her whisper to her mother: "so that is how you do it" when she saw my cable needle. The two older ladies of about fifty were excited, they had spent some time together, drunk glühwein to keep warm and so I heard them say it was oldfashioned and a waste of time. They said it a bit too loud. Just like the one lady said a bit too loud she hadn't known any better at the time when her friend pointed out she had done some knitting as well. Before angry thoughts could fill my head I received a sweet little sms from the man that will wear this scarf with so much grace these old ladies will never know what to say.

You Might Also Like

3 reacties

  1. wow, die sjaal is echt mooi! Ik brei gewoon rechtdoor, meer zit er momenteel niet in. Maar ooit (als ik de trein moet nemen of zo... ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hele mooie sjaal! Ik heb ook geen problemen met een heel eind uit te trekken als het me niet aanstaat. Maar de anderen hun gezichten dan inderdaad!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. de sjaal wordt in elk geval heel mooi... en ja, de reacties op de trein. Soms vind ik het leuk, en soms wil ik ook gewoon niet gestoord worden. Nee, ik ga geen sokken voor de conducteur breien. Nee, ik ben niet iemand zijn grootmoeder. Oui, c'est génial.

    BeantwoordenVerwijderen